0

فلافل را حرفه ای یاد بگیرید

سایت پرشین لیدی

فلافل از غذاهای لذیذ مناطق جنوبی کشور است که طرفداران زیادی در ایران و خارج از کشور دارد. بیشتر به صورت ساندویچ استفاده می شود. و یک میان وعده خوب و مقوی برای بچه هاست. فلافل با سس مخصوصی به نام سس تاتار مصرف می شود.

 

Falafel

مواد لازم:

نخود 1 پیمانه
باقلا زرد 1 پیمانه
سیر خرد شده 2 حبه
پیاز 1عدد
تخم مرغ 1عدد
تخم گشنیز آسیاب شده 1 قاشق مرباخوری
زیره 1 قاشق مرباخوری
آرد 3 قاشق
فلفل قرمز و نمک 1 قاشق مرباخوری
ادویه به میزان لازم

طـرز تـهـیـه

* در یک کاسه بزرگ، نخوده و باقلای چرخ شده را بریزید و رویشان پیاز رنده شده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها را اضافه کنید.

* پیاز و سیر را ریز رنده کنید و به دلخواهتان فلفل قرمز اضافه کنید. اصل این غذا تند است اما در صورت تمایل می‌توانید مقدار تندی غذا را کم یا زیاد کنید.

*باقلا را می توانید حذف کنید.

* در تابه‌ای با دیواره‌های بلند مقداری روغن مخصوص سرخ کردن بریزید و بگذارید تا داغ شود.

* سپس مقداری از مایه فلافل را بردارید و در قالب مخصوص بریزید و در روغن داغ بیندازید تا سرخ شود.

* پس از سرخ شدن نیز فلافل‌ها را در سبدهای فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. به این ترتیب می‌توانید فلافل‌های آماده شده را با برش‌های نان و ترشی سرو کنید.

همراه غذا

اگر می‌خواهید فلافل‌ها را با سس میل کنید، بهتر است که سستان، سس گوجه‌فرنگی خانگی باشد که از نمک کمی تهیه شده و گوجه‌فرنگی تازه در آن به کار رفته باشد. ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست. البته می‌توانید فلافل را با برگ‌های تازه کاهو و گوجه‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید. فلافل با سس مخصوص تاتار نیز بسیار لذیذ می شود.

نوشیدنی مناسب این غذا نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم‌دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذایتان کمک کند. البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخوری های حرفه ای (مانند هندی ها) است.

 

 

نکات مهم

1. برای آنکه نفاخی نخود گرفته شود، بهتر است که آن را چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید. حتی می‌توانید آن را چند بار بجوشانید و آبش را خالی کنید و سپس نخودها را چرخ کنید. به این ترتیب کمتر باعث نفخ می‌شوند.

2. بهترین ادویه برای تهیه این غذا، زیره است البته فرقی نمی‌کند که شما زیره سیاه اضافه می‌کنید یا سبز. افزودن زیره به این غذا به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد. در ضمن، می‌توانید به مایه فلافل کمی هم نعناع خشک اضافه کنید به این ترتیب غذایتان عطر بهتری پیدا خواهد کرد.

3. هنگام چرخ کردن نخودها دقت کنید که آن‌ها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند زیرا در این صورت مایه فلافل وا می‌رود. البته بهتر است خیلی هم نخودها درشت نباشند که زیر دندان احساس شوند بهتر است اندازه نخودهای چرخ شده کمی از دانه‌های شکر درشت‌تر باشد.

4. در صورت تمایل می‌توانید به مایه فلافلتان تخم‌مرغ بزنید زیرا اگر نخودها به خوبی چرخ شده باشند، دیگر برای چسبنده شدن آن‌ها نیاز به افزودن تخم‌مرغ نخواهد بود. درباره بیکینگ‌پودر نیز باید بگویم که فقط مقدار کمی از آن را به مایه فلافل اضافه کنید تا باعث پف کردن آن‌ها شود.

5. برای سرخ کردن فلافل، آن‌ها را در ظرفی نچسب و کوچک که روغن عمق پیدا کرده است، قرار دهید تا فلافل‌ها بعد از افتادن در روغن داغ به کف ظرف برخورد کنند و به سطح بیایند. به این ترتیب آن‌ها پوک خواهند شد.

6. برای سرخ کردن فلافل‌ها از قالب‌های مخصوص استفاده کنید و بگذارید تا روغن کاملاً داغ شود به این ترتیب باز هم شرایطی را فراهم کرده‌اید که فلافل‌های آماده‌شده ترد باشند.

7. چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه،بادمجان یا میوه. البته شما می‌توانید این غذا را با کلم شور یا ترشی نیز میل کنید.

8. بهتر است نان مناسب برای خوردن این غذا پیتا باشد که نوعی نان لبنانی است و کمی ضخیم‌تر از نان لواش است و دو لایه دارد.

9.نوشیدنی پیشنهادی من همراه فلافل نیز یک لیوان چای نعناع است. البته هندی‌ها با این غذا نوشیدنی ‌ای به نام لاسی می‌نوشند؛ «لاسی» دوغ شیرینی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، میوه است.

اگر اضافه وزن دارید

بهتر است به تعداد برش‌های نانی که همراه این غذا می‌خورید، دقت کنید و از زیاده‌روی در خوردن آن بپرهیزید. قبل از غذا نیز بهتر است یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه میل کنید یا سبزی‌های بخارپز شده را در کنار آن قرار دهید چرا که زودتر احساس سیری خواهید کرد.

اگر یبوست دارید

از نان‌های سبوس‌دار برای خوردن فلافل استفاده کنید و سبزی خوردن را در کنار این غذا فراموش نکنید. یادتان باشد افزایش فیبر دریافتی همراه هر وعده غذایی به شما کمک خواهد کرد مشکل گوارشیتان بهبود پیدا کند.

اگر کلسترول دارید

از آنجایی که این غذا سرخ شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم در مصرف آن محدودیت به خرج دهید و آن را با سبزی‌های بخارپز شده‌ای مثل کدو سبز و لوبیاسبز بخارپز شده میل کنید. البته می‌توانید به غیر از پیاز به این غذا چند حبه سیر تازه نیز بزنید زیرا این سبزی به تنظیم چربی خون کمک می‌کند.

 

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *