0

تغذیه در زنان باردار

تصویر پیدا نشد !

در دوران حاملگی، زن باردار، ۲۵۰ الی ۳۰۰ کالری بیشتر از زمان قبل از حاملگی، به کالری نیاز دارد که در حاملگی‎های دو قلویی و چندقلویی، نیاز به کالری دو یا چند برابر مقدار ذکر شده می‎باشد.

در سه ماهۀ اول و دوم بارداری، کالری اضافی مصرف شده در بدن، ذخیره می‎گردد که این کالری در سه ماهۀ سوم بارداری و شیردهی، ممکن است مصرف گردد.

گاهی در ماه اخر حاملگی، زن باردار وزن اضافه نمی‎کند. این وضعیت تحت تاثیر هورمون‎هاست و اگر زن باردار تغذیۀ درستی داشته باشد، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

شناخت مواد غذایی

باید در طول روز، برای تامین نیازهای ضروری بدن، از چهار گروه مواد غذایی، استفاده نماید.

(گوشت و مواد پروتئینی، شیر و لبنیات، میوه جات و سبزیجات، غلات و حبوبات).

انتخاب نوع مواد غذایی مصرفی باید براساس ذائقۀ زن باردار تعیین گردد. علاوه بر این که سلیقۀ غذایی مادر در نظر گرفته می‎شود، مواد غذایی مصرفی باید کامل باشد و چهار گروه مواد غذایی نامبرده در آن گنجانده شده باشد.

غذاهای مفید برای خانم‌های باردار

صبحانه: یک عدد تخم مرغ به شکل مورد علاقه زن حامله، یک لیوان شیر، یک قطعه نان برشته به اضافه یک فنجان چای یا قهوه.

ساعت ده صبح به اندازه ۱۵۰ گرم میوه در صورت موجود بودن سیب یا پرتقال بهتر است، در غیر این صورت ۱۵۰ گرم میوه فصل میل شود.

ناهار: غذای اصلی زن حامله ناهار است که باید یک غذای گوشتی باشد، چون پروتئین بیشتری دارد. ناهار باید شامل: ۱۸۰ گرم گوشت (مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله) که به یکی از شکل‌های آب پز، سرخ کرده یا کبابی تهیه شده باشد. در صورت سرخ کردن بهتر است از روغن نباتی استفاده شود که هضم آن نیز برای زنان حامله آسانتر است. همراه ناهار خود از سبزیجات خام یا پخته و یا یک لیوان شیر و در صورت نبودن شیر ۲۵۰ گرم ماست تازه استفاده نمائید.

ساعت پنج بعد از ظهر به اندازه ۱۵۰ گرم میوه باید میل شود، نیاز زنان حامله به ویتامین‌های مختلف بسیار زیاد است و این نیازمندی باید از طریق مصرف میوه و سبزیجات تازه تأمین شود.

شام: شام خانم حامله باید ساده باشد، مصرف سالادهای فصل یا لبنیات غیره از کره و ساندویچ‌های ساده از گوشت تازه که خودتان درست کرده باشید و از خارج از خانه تهیه نشده باشد.

هفته‌ای یکبار جگر سرخ کرده و یا کبابی میل کنید، زیرا حاوی انواع ویتامین‌های (B) می‌باشد. در ضمن اگر غذاهای مورد استفاده زنان حامله با روغن کمتری تهیه شود، بهتر خواهد بود. باید در نظر گرفت، اهمیت و ارزش هر غذا بستگی به نوع آن دارد نه به حجم و مقدار آن. مقدار غذای روزانه یک مادر مختلف بوده و تا حد زیادی به وزن و اشتهای او بستگی خواهد داشت.

اشتهای خانم‌های باردار

در ماه‌های اولیه بارداری، اشتها به غذا معمولاً کم می‌شود میل به خوردن بعضی از غذاهای به علت (ویار) زیادتر است. در نتیجه ممکن است زن باردار دچار کم وزنی و یا افزایش وزن شود که هر دوی آنها برای وی مضر خواهند بود. بنابراین پیروی از یک برنامه‌ی غذایی که شامل مواد و ویتامین‌های ضروری بوده و هم باعث متعادل نگه داشتن وزن زن حامله می‌شود لازم است.

غذاهایی که مصرف آنها برای زنان باردار مضر هستند و باید از آنها پرهیز کرد. فرضاً غذاهایی که مادر در حالت طبیعی و قبل از بارداری نسبت به آن حساسیت داشته و برای او خوب نبوده است، بهتر است در دوران حاملگی نیز مصرف نشوند، همچنین غذاهای پر نمک و شور و غذاهای پر چرب و دیرهضم و اکثر شیرینی‌ها و کیک‌های خامه‌دار، ماهی دودی، آجیل، خیارشور، بستنی، فالوده و غذاهایی از قبیل: سوسیس، کالباس و کنسروها، غذاهایی هستند که زن حامله باید از خوردن آنها خودداری نماید.

مواردی که خانم‌های باردار باید برای تغذیه و بهداشت کامل به آن توجه کنند:

مادرانی که بزودی صاحب نوزاد خواهند شد باید با وسواس بیشتری نسبت به سایر افراد به بهداشت غذایی خود توجه داشته باشند، شستن ظروف با آب گرم و مواد پاک کننده که از طرف وزارت بهداشت و درمان، پخش و مصرف آنها مجاز شناخته شده است، همین طور خودداری از مصرف غذاهای مانده اگر چه در یخچال و فریزر نگاهداری شده باشند، وظیفه هر زن بارداری است. هر مسمومیت کوچک که برای اشخاص معمولی ممکن است کم اهمیت باشد، برای زنان باردار می‌تواند خطرات بیشتری داشته باشد. از مسائل و نکات بهداشتی که خانم‌های باردار ملزم به رعایت آنها هستند پرهیز از غذاهای رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها و انواع ساندویچ فروشی‌هاست. این گونه اماکن اگر چه ممکن است دارای ظاهر فریبنده و پر زرق و برقی باشند ولی اکثراً بهداشت و اصول تغذیه در آنها رعایت نمی‌شود و غذای خانه اگر چه ساده و کم محتوا باشد باز هم بر غذاهای بیرون برتری محسوسی دارد.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *