0

چگونه خانه ای پرنور و زیبا داشته باشیم ؟

تصویر پیدا نشد !
دکوراسیون منزل‎

تاثیر نورپردازی در طراحی داخلی

اهمیت نورپردازی مناسب هنگام طراحی یا تغییر دكوراسیون یك محیط از جمله مواردی است كه به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود چرا كه با جزیی ترین تغییرات نتایج گوناگونی دریافت خواهید كرد و افزودن یك چراغ رومیزی به فضای نشیمن روی كل فضا تاثیر خواهد گذاشت. در نهایت انتخاب هرگونه وسایل جانبی مانند كلیدها و پریزها و… روی كاربری كلی فضا تاثیر بسزایی دارند و تا حدودی راحتی افرادی كه در این محیط قرار می گیرند را تعیین می كند. شكی نیست كه طراحی نور در فضا تاثیر زیادی روی حس و حال فضا و دید افراد نسبت به محیط دارد. برای مثال تصور كنید كه وارد مطب پزشكی شده اید كه نورپردازی ملایمی دارد و از نور سقفی خبری نیست. چنین محیطی از استرس بیمار می كاهد و برای اكثر ما دلچسب است. انتخاب نور متناسب با محیط مورد نظر احتیاج به اطلاعات كافی درباره انواع مختلف چراغ، لامپ و وسایل جانبی و دیدی باز نسبت به هماهنگی كل فضا دارد. خانه های امروزی طوری طراحی می شوند كه جای لوستر و چراغ های دیواری در آنها تعریف شده است ولی اكثر ما ترجیح می دهیم به جای این نورهای ثابت، از چراغ های رومیزی و آباژور استفاده كنیم كه به راحتی جابه جا می شوند و می توانیم برای نورپردازی هر قسمت از خانه كه احتیاج داریم از آنها استفاده كنیم. حتی بعضی از آنها امكان كم و زیاد كردن نور را نیز به ما می دهند كه برای موقعیت های مختلف قابل استفاده هستند. هنگام انتخاب نور مناسب، قبل از هر چیز باید دقت داشته باشید كه هدف تان از نورپردازی فضای مورد نظر چیست؛ می خواهید كل فضا نور داشته باشد یا برای مثال می خواهید روی یك شیء خاص مثل یك تابلوی ارزشمند تاكید كنید، شاید هم فقط تعیین مسیر ورودی به اتاق پذیرایی برایتان اهمیت داشته باشد. به هر حال چنانچه هدف تان از نورپردازی مشخص باشد، به طور حتم نتیجه كار بسیار دوست داشتنی و خاص خواهد بود.

به طور كلی می توان نورها را به سه دسته تقسیم كرد:

1 – دسته اول نورهایی هستند كه برای كارهای خاص استفاده می شوند مثل چراغ های مطالعه، نورهای طراحی شده برای روی گاز و … از آنجایی كه فردی كه مشغول مطالعه یا آشپزی است احتیاج به نور كافی برای دیدن آنچه كه انجام می دهد، دارد. این دسته از چراغ ها نور زیادی تولید می كنند تا فرد به كاری كه انجام می دهد كاملا تسلط داشته باشد.

2 – دسته دوم نورهای محیطی هستند كه نور كلی فضا برای دیدن اطراف و افراد دیگر را تامین می كند. این نورها همچنین برای ایجاد حس و حال خاص در محیط استفاده می شوند كه در این صورت بهترین نوع كلید، كلیدهای « دیمر » است كه با كم و زیاد كردن آنها می توان نور موردنظر را تامین كرد.

3 – دسته سوم نور های نقطه ای هستند كه برای ایجاد تاكید روی یك شیء خاص استفاده می شوند؛ برای مثال در بالای یك مجسمه زیبا یا یك تابلوی نفیس. شاید هم برای ایجاد تاكید روی تختخواب یك اتاق خواب بزرگ. به هر حال چنانچه به دنبال ایجاد فضایی شیك هستید، بهتر است نورپردازی مناسب را نیز در فهرست اولویت هایتان قرار دهید.

چند پیشنهاد اساسی برای انتخاب نورپردازی ایده آل هدف تان را از نورپردازی تعیین كنید

1 – هر قسمت از فضاهای منزل باید نورپردازی خاص خود را داشته باشند

برای مثال در آشپزخانه هم به نور محیطی احتیاج دارید و هم نور مستقیم برای گاز و سینك ظرفشویی. اگر در اتاق خواب با این مشكل روبه رو شدید كه نور كافی برای مطالعه نیست، مطمئن باشید كه نورپردازی تان مشكل دارد و احتیاج است دوباره به آن فكر كنید.

2 – برای ایجاد حس امنیت و آسایش در ورودی ساختمان، به نورپردازی آن نیز فكر كنید

شاید نورپردازی ورودی اصلی ساختمان آخرین چیزی باشد كه به نظرتان برسد ولی دقت داشته باشید این قسمت از اهمیت زیادی برخوردار است. نور خیلی ملایم و كم از امنیت فضا می كاهد، در عین حال نور زیاد ممكن است باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه ها و عابران شود. بهترین راه حل برای این فضا، استفاده از نورهای حسگر است كه با قدم گذاشتن در یك فاصله مشخص از در ورودی روشن می شوند. این دسته از چراغ ها هم از نظر اقتصادی به صرفه هستند و هم تا حدودی باعث ایجاد امنیت در محیط می شوند.

3 – از پوشش های دیواری برای چراغ ها به عنوان دكور استفاده كنید

نورپردازی خارجی ساختمان فقط جنبه كاربردی ندارد بلكه می توان برای زیبا سازی فضا هم از آنها استفاده كرد. تابلوهای پلاك خانه امروزه طراحی های بسیار متنوع و زیبایی دارند كه با نورپردازی های متفاوتی همراه هستند. این تابلوها یكی از بهترین و ساده ترین المان های كاربردی برای تزیین دیوار ورودی اصلی به شمار می روند كه در عین حال باعث ایجاد فضایی زیبا در شب نیز می شوند. بهترین نوع آنها مدل هایی است كه با تاریك شدن هوا خود به خود روشن می شوند و احتیاجی به روشن و خاموش كردن دستی ندارند.

4 – در محیط های داخلی از چند منبع نوری مختلف برای نورپردازی یك فضا استفاده كنید

برای فضاهایی مانند آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن چند منبع نوری به شما كمك می كند كه حداكثر كارآیی را از فضا داشته باشید. نور تعبیه شده روی كانتر آشپزخانه نوری مناسب برای انجام كارهایی است كه احتیاج به دقت و نور زیاد دارد. در حالی كه یك آباژور پایه دار بلند كنار كاناپه راحت اتاق نشیمن بهترین جا برای مطالعه است. در حمام هم نور بالای آینه باید در حدی باشد كه سایه روی آینه نیفتد و در عین حال باعث خیرگی نشود. این نور جدای نوری است كه برای روشنایی كلی فضا در نظر گرفته شده است.

5 – در انتخاب آباژورها و چراغ های رومیزی بیشتر دقت كنید

به كاربری این دسته از نورها كمتر توجه می شود چرا كه بیشتر جنبه تزیینی دارند. در حالی كه به سادگی می توان با تعدادی آباژور یك محیط بزرگ را نورپردازی كرد بدون اینكه نیازی به نور سقفی یا دیواری باشد. البته قبل از هر چیز باید به فضایی فكر كنید كه می خواهید آباژور مورد نظر را در آنجا قرار دهید و بررسی كنید كه چه مقدار نور برای این فضا احتیاج دارید. گاهی لازم است چند آباژور با نورهای ملایم در دو یا سه نقطه از یك سالن قرار بگیرند در حالی كه گاهی یك آباژور بلند با نور بیشتر برای ایجاد نقطه تاكید كافی است. شاید هم دوست داشته باشید از آباژورهای كوتاه رومیزی استفاده كنید.

6 – برای سقف های بلند و دكوراسیون های مدرن از نورهای مخفی استفاده كنید

در طراحی های امروزه، به طور معمول به جای استفاده از چندین لوستر و چراغ های دیواری از نورهای مخفی تعبیه شده در پشت طاقچه ها استفاده می شود كه هم روشنایی ملایمی به فضای نشیمن و پذیرایی می بخشند و هم جای كمتری را اشغال می كنند. چنانچه از كلید های دیمِر برای این دسته از نورها استفاده كنید، در هر موقعیت نور متناسب را در اختیار خواهید داشت. لامپ های كم مصرف را نیز فراموش نكنید چرا كه این نورها دیده نمی شوند و چنانچه از ظاهر لامپ های كم مصرف خوش تان نمی آید، بهترین موقعیت برای استفاده از آنهاست.

7 – نورپردازی شب را در اتاق كودكان فراموش نكنید

اغلب كودكان از تاریكی شب می ترسند، بنابراین هنگام طراحی اتاق كودك تان حتما فكری به حال نور شب در این فضا بكنید. یك چراغ خواب با نور ملایم می تواند هم مانع ترسیدن فرزندتان شود و هم روشنایی مورد نیاز شما را برای سرزدن های شبانه به كودك تان تامین كند و در عین حال به نوبه خود به زیبایی اتاق خواب كودك هم می افزاید.

8 – در انتخاب لوستر برای اتاق پذیرایی و فضاهای رسمی دقت كنید

شاید به نظر نرسد ولی لوسترها المان هایی بی نهایت حساس و تاثیرگذار هستند كه عدم دقت در انتخاب نوع مناسب آن می تواند روی دكوراسیون كلی فضای خانه تاثیر زیادی داشته باشد. برای مثال چنانچه طرفدار مبلمان و رنگ های مدرن هستید، بهتر است سمت لوسترها و دیواركوب های سنگین و كلاسیك نروید، چرا كه تناقض آنها در محیط اصلاخوشایند نیست. فقط كافی است برای تهیه لوستر، عواملی مانند سبك دكوراسیون خانه، ارتفاع سقف، نوع نور مورد نیاز محیط و… را در نظر داشته باشید تا نورپردازیتان با سایر عناصر دكوراسیون داخلی همخوانی لازم را داشته باشد.

9 – لامپ های LED را نیز فراموش نكنید

ممكن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید كه طرفدار سفت و سخت لامپ های كم مصرف و قدیمی هستند. ولی بهتر است برای یك بار هم كه شده لامپ های LED را امتحان كنید. این دسته از لامپ ها با وجود اینكه نسبت به لامپ های معمولی گران تر هستند ولی از نظر ظاهری هم زیباتر و كوچك ترند، هم انرژی كمتری تلف می كنند و عمرشان بسیار طولانی تر است. لامپ های معمولی حدود 90 درصد انرژی را به صورت گرما هدر می دهند در حالی كه اتلاف انرژی در LED ها تقریبا صفر بوده و هیچ گرمایی پس نمی دهند. نكته مثبت دیگر این دسته از نورها، تنوع بی نهایت آنهاست؛ چه در رنگ و چه در سایز و میزان نور تولیدی، به طوری كه می توانید برای هر فضا با هر كاربردی نوع خاصی از آنها را استفاده كنید.

10 – دیواركوب ها فقط یك منبع نوری به شمار نمی روند

یكی از حساس ترین نورهای محیط، نورهای دیواری یا دیواركوب ها هستند كه در انتخاب آنها باید بسیار دقت كرد. این دسته از نورها به طور معمول در تمام نقاط خانه قابل استفاده هستند. اولین نكته ای كه هنگام انتخاب آنها باید به آن توجه كرد كاربری این نور در محیط است. در فضایی مانند اتاق نشیمن، نوری ملایم با فاصله ای متناسب با پشتی كاناپه مورد نیاز است كه ترجیحا نور به سمت سقف باشد. در حالی كه در حمام، نور بیشتر و به سمت پایین بیشتر به كار می آید. پس قبل از خرید و نصب نورهای دیواری به كاربرد و محل نصب شان دقت كافی داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید. چنانچه در انتخاب نوع لامپ مورد نیازتان هم دچار تردید هستید، می توانید با یك طراح داخلی یا یك متخصص برق ساختمان مشورت و با خیال راحت مناسب ترین نور برای فضای داخلی منزل تان را تهیه كنید.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *