3

مراقبت از دستها و ناخن ها

تصویر پیدا نشد !

 

نمک دریا و پوست خسته و بدرنگ : نمک دریا پوست‌های خسته را جان تازه‌ای می‌بخشد. پیش از حمام کمی نمک دریا را که در ‌آب حل کرده‌اید. به بدن بمالید و سپس آبکشی کنید. ممکن است نمک کمی پوست شما را بسوزاند یا خارش مختصری ایجاد کند، اما با شست‌وشوی این مشکل رفع می‌شود.

لکه‌های پیری :بر اثر گذشت زمان لک‌ها و خال‌هایی روی پوست به وجود می‌آید. برای رفع یا کمرنگ کردن آنها، هفته‌ای یک‌بار، آب یک عدد لیموترش را با مقداری روغن سالاد یا روغن مایع آشپزی و یا نوعی روغن زیبایی (روغن‌هایی که در بهبود و سالم‌سازی پوست مصرف می‌شوند) مخلوط کنید و دست را در آن فرو برید، طوری که تمام دست را بپوشاند.

 

ناخن‌های کوتاه و بلند : اگر نمی‌توانید ناخن‌هایتان را تمیز نگهدارید، آنها را کوتاه کنید و اگر یکی از ناخن‌هایتان شکست بقیه ناخن‌ها را به همان نسبت کوتاه کنید.


به طبیعت نزدیک‌تر : اگر رنگ طبیعی ناخن‌ها را ترجیح می‌دهید برای جلوگیری از زود شکستن ناخن‌ها و نیز جلوه دادن به آنها می‌توانید از برق ناخن استفاده کنید. زیر ناخن‌ها را نیز می‌‌توانید با مدادهای سفید مخصوص ناخن، رنگ بزنید.

persianlady.ir

ماساژ دست : یک آرنج را به میز تکیه دهید و با دست دیگر کرم دست را از سر یک انگشت تا مچ دست بمالید. سپس کرم را خوب روی انگشت به طرف مچ پخش کنید و ماساژ دهید. این حرکت را انگشت به انگشت تکرار کنید، درست مثل اینکه می‌خواهید دستکش تنگی را به دست کنید. بعد دست را از ناحیه مچ تکان دهید و شل کنید. سپس این حرکات را برای دست دیگر تکرار کنید. روش دیگر ماساژ دست، فشار آوردن به کف دست و ادامه حرکت به طرف نوک انگشتان است. در این روش، پس از مصرف کرم دست، باید با حرکات دورانی از مچ و کف دست به طرف انگشتان پیش بروید و روی هر انگشت جداگانه کار کنید بی‌آنکه هیچ عجله‌ای داشته باشید!

ورزش دست‌ها : پیانو بزنید تا انگشتان نرمی داشته باشید. برای این نرمش نیاز به پیانو نیست. کافی است سر انگشتان را روی میز بگذارید (سر ناخن‌ها روی میز قرار نگیرد) و بعد انگشت کوچک را بلند کنید و دوباره روی میز بگذارید. هنگام این حرکت، انگشتان دیگر باید روی میز باشند و حرکتی نکنند. این نرمش را ده بار تکرار کنید و سپس انگشتان دیگر را یکی یکی به همین ترتیب ورزش دهید. ورزش دیگر ضرب گرفتن است. درست مثل موقعی که بی‌قرار هستید، با انگشتان خود روی میز ضرب بگیرید. بعد از انجام این حرکات دست‌ها را بالای سر ببرید و یکی دو دقیقه به همان حال بگذارید. ورزش مفید دیگر که به بهبود گردش خون دست‌ها کمک می‌کند، مشت کردن دستها و سپس باز کردن و کشیدن انگشتان است. این حرکت را چندبار به تناوب انجام دهید و این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

سرکه سیب و ناخن : سرکه سیب به استحکام ناخن‌ها کمک می‌کند. اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید گهگاه آنها را در سرکه سیب فرو برید تا مقاومت بیشتری پیدا کنند و سخت‌تر شوند.

با دستکش کار کنید! : کارهای خانه به‌خصوص شستن ظروف را با دستکش انجام دهید. اگر پوست‌تان به دستکش‌های لاستیکی حساسیت دارد، زیر آن دستکش نخی بپوشید.

از کرم محافظ کمک بگیرید! : در پاره‌ای موارد کار کردن با دستکش مشکل است. مثلاً بعضی کارهای باغبانی را حتماً‌باید با دست انجام داد. در اینگونه موارد از کرم محافظ استفاده کنید و زیر ناخن‌ها را با صابون جامد پر کنید تا گل و خاک زیر ناخن‌ها نرود.

ناخن‌های مرتب : اگر ناخن‌های سست و شکننده‌ای دارید، آنها را کوتاه و یکدست کنید. هیچ چیز زشت‌تر از ناخن‌های ناجور و کوتاه و بلند نیست. اینگونه ناخن‌ها آسیب‌پذیر نیز هستند و ممکن است طوری بشکنند که شما را مدتی گرفتار کنند.

به ناخن‌ها مرطوب کننده بزنید! : هنگام مصرف مرطوب کننده، ناخن‌ها را فراموش نکنید. حتماً قدری مرطوب کننده روی ناخن‌ها بمالید.

کرم پاک کننده به جای صابون : شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون سبب خشکی پوست می‌شود. روزی یکی دوبار نیز می‌توانید دست‌ها را با کرم پاک کننده یا لوسیون و دستمال کاغذی تمیز کنید.

رشد ناخن‌ها : اگر ناخن دستتان شکسته یا افتاده است حدود شش ماه طول می‌کشد تا ترمیم شود و رشد کند. پس ناامید نباشید و در این فاصله به توصیه‌های پزشک توجه کنید.

لاک‌برها زیان آورند : موادی که لاک ناخن را حل می‌کنند و از روی ناخن برمی‌دارند، برای دست‌ها و ناخن‌ها مضرند. سعی کنید از این مواد زیاد استفاده نکنید.

تغذیه و ناخن : پروتئین، آهن، کلسیم، پتاسیم، ویتامین B و ید به سلامت ناخن‌ها کمک می‌کنند.اگر می‌‌خواهید ناخن‌های سالمی داشته باشید ماست، زردآلو، بادام زمینی، کرفس، هویج، سویا، تخم‌مرغ و ماهی بخورید.

لاک‌ ناخن بیرنگ : لاک ناخن بر استحکام ناخن‌ها می‌افزاید. از لاک ناخن‌های بیرنگ که لایه محافظی بر روی ناخن‌ها می‌سازند نیز می‌توانید استفاده کنید.

آب و نمک : اگر یک قاشق چایخوری نمک معمولی به نصف لیوان آب سرد بیفزایید و ناخن‌ها را در آن فرو برید و دو سه دقیقه به همان حال بگذارید، نتیجه خوب آن را می‌بینید. نمک طعام به استحکام ناخن‌ها کمک می‌کند.

آرنج‌ها، تکیه گاه بدن : آرنج‌ها خیلی زود دچار چین‌وچروک می‌شوند، چون به آنها تکیه می‌کنیم. پوست این قسمت از بدن سخت و خشک است و به مرور زمان بدتر نیز می‌شود، مگر اینکه با لیف، زبری آن را برداریم و پس از خشک کردن، لوسیون بزنیم.

لباس آستین کوتاه و آرنج
وقتی لباس آستین کوتاه می‌پوشید، به لطافت پوست آرنج‌هایتان توجه بیشتری داشته باشید. برای چرب کردن آرنج‌ها از روغن بادام، روغن زیتون و یا روغن آفتاب‌گردان می‌توانید استفاده کنید.

نمک دریا و آرنج : آرنج و پاشنه پاها پوست خشن‌تری دارند و می‌توانید نمک دریا را مستقیماً روی این نقاط بمالید و ماساژ دهید. سپس آبکشی کنید. توجه داشته باشید که پوست کاملاً تمیز شود، زیرا اگر نمک بر روی آن باقی بماند باعث خشکی بیشتر آن خواهد شد. برای آبکشی ابتدا از آب گرم و بعد از آب سرد استفاده کنید.

شکل ناخن‌ها : همیشه ناخن‌ها را به شکل بیضی درآورید و سر آنها را با سوهان صاف کنید. سوهان را در جهت سر ناخن‌ها به کار برید. از یک گوشه حرکت سوهان را آغاز کنید و به طرف وسط ناخن پیش بروید. سوهان را جلو عقب نبرید. پس از کوتاه کردن و سوهان زدن ناخن‌ها، از کرم محافظ استفاده کنید و ناخن‌ها و اطراف آنها را ماساژ دهید.

پوست اضافی زیر ناخن‌ها را برندارید : برداشتن پوست زیر ناخن‌ها ممکن است سبب عفونت شود و در گوشه بعضی ناخن‌ها سرخی و تورم به وجود آورد. برای تمیز و مرتب کردن ناخن‌ها باید آنها را چند دقیقه در آب گرم و صابون یا شامپو فرو ببرید. آلودگی زیر و اطراف ناخن‌ها را به آرامی برس بزنید و سپس با وسیله خاصی که برای این کار ساخته شده است به آرامی پوست اضافی روی ناخن‌ها را کنار بزنید.

از سوهان فلزی استفاده نکنید! : اگر ناخن‌های ضعیفی دارید، سوهان‌های فلزی قوی است و به آنها آسیب می‌رساند. بهتر است برای صاف کردن سر ناخن‌ها از سوهان‌های غیر فلزی یا سمباده استفاده کنید.

ناخن‌هایتان را نجوید! : جویدن ناخن‌ها عادت زیان‌‌آوری است که باید برای ترک آن کوشید. در قدیم سر ناخن‌ها را با مواد تلخ و بدمزه‌ای – که سمی نبود – آغشته می‌کردند تا بچه‌ها از مکیدن انگشت و یا جویدن ناخن‌ها منصرف شوند. راه دیگر این بود که دست‌ها را با دستکش می‌پوشاندند تا بچه‌ها نتوانند دست به دهان ببرند.
اگر شما نتوانستید خود یا فرزندتان را از این کار بازدارید، تنها راهی که باقی می‌ماند مشورت با یک روانشناس است، زیرا امروزه اعتقاد بر این است که هر یک از این عادت‌های زیان‌آور انگیزه‌ای روانی است. گفته می‌شود که مکیدن انگشت نمودی از توجه و محبت خواهی و جویدن ناخن نشانه‌ای از هیجان و بی‌قراری است

– همیشه ناخن‌های خود را خشك نگه دارید. عفونت‌های قارچی ناخن بسیار شایع هستند و در شرایط نمناك و مرطوب به سادگی رشد می‌كنند. بنابراین همیشه ناخن‌های دست‌ها و پاهای خود را بلافاصله پس از كار كردن با آب خشك كنید.

– از سوی دیگر اگر احساس می‌كنید پوست اطراف ناخن‌هایتان خشك است با یك كرم مربوط كننده مناسب آن را چرب كنید.

– پاهای خود را مرتب بشوئید و آن را تمیز نگه دارید. مخصوصا پس از خارج شدن از استخر شنا یا تماس با آب باران انگشتان پاهایتان را خوب بشویید و تمیز كنید.

– هر روز یك جوراب تمیز بپوشید چون عرق زیاد در پاهایی كه داخل كفش هستند موجب بروز عفونت می‌شود. با پوشیدن جوراب تمیز در هر روز از بروز این عفونت‌ها جلوگیری می‌كنید.

– هنگام كار كردن دستكش بپوشید. جدا از رطوبت آب، گرد و غبار و مواد آلاینده نیز در حین كار كردن به ناخن‌ها آسیب می‌رسانند. عادت كنید كه سر كار دستكش دست كنید. شاید در ابتدا سخت به نظر برسد اما به تدریج به این وضعیت عادت می‌كنید.

– حتما ناخن‌های خود را به طور منظم كوتاه و تمیز كنید تا هم آسیب نبینند و هم آلودگی و گرد و خاك در زیر آن‌ها تجمع نكند. ناخن‌ها را از ته نگیرید چون این كار به ایجاد عفونت كمك می‌كند.

– مبتلایان به دیابت باید دو برابر بیشتر مراقب سلامت ناخن‌هایشان باشند. شكستگی و آسیب ناخن‌های پا برای افراد دیابتی می‌تواند بسیار خطرناك باشد. در این بیماران اعصاب آسیب می‌بینند و احساس درد در پای بیمار كاهش می‌یابد در نتیجه بریدگی‌ها و آسیب‌هایی كه به آنها بی‌توجهی می‌شود می‌توانند موجب عفونت‌های شدید شوند و به زخم پا منجر شود كه در نهایت برای جلوگیری از شیوع عفونت به سایر نقاط بدن پزشكان مجبور به قطع پای بیمار می‌شوند.

مجله دنیای سلامت

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ساسان گفت:

    خيلي عالي بود تشكر

  2. فریبا گفت:

    سلام دست مریزاد عالی بود

  3. فاطمه گفت:

    ممنون ازراهكارهاي خوب وبجايتان.خسته نباشيد