0

لب های دوست داشتنی

persianlady.ir

persianlady.ir

مراقبت از لبها تنها برای داشتن ظاهری زیبا نیست، این مورد به منظور حفظ سلامتی اهمیت ویژه ای دارد. پس باید راه های درمان خشکی و ترک خوردگی لب را بدانیم تا بتوانیم مراقبت بیشتری از از لب های خود بکنیم.

‎لبها مانند دیگر قسمت های پوست نمی توانند در برابر از دست دادن رطوبت مقاومت کنند. لایه های پوست لب بسیار نازک و فاقد غدد چربی هستند و بهمین دلیل مستعد خشک شدن و ترک خوردن می باشند. اگر لبهایتان خشکیده، چروک و دردناک شده اند، احتمالا شما از ترک خوردگی لب رنج می برید. ترک های کوچک و بزرگ باعث می شوند شما کمتر لبخند بزنید.

عواملی متعددی می توانند منجر به خشکی و ترک خوردن لب شوند، اما مواردی همچون استرس، خستگی، سوء تغذیه، زندگی در مناطق گرم و مناطق سرد و خشک، عفونتهای باکتریایی، استفاده مکرر از صابون و محصولات آرایشی غیر استاندارد، کمبود ویتامین B، تنفس از دهان، خشکی هوای خانه، کم شدن آب بدن و عادت لیسیدن و جویدن لبها از مهمترین عواملی هستند که می توانند باعث تبخیر رطوبت و نهایتاً خشک شدن لبها گردند.

‎درادامه مطلب، به برخی راههای ساده برای داشتن لبهایی با طراوت و مرطوب اشاره می کنیم:

لبهای خود را نلیسید

‎مکررا در معرض آب قراردادن پوست، باعث محروم ساختنش از رطوبت و خشک شدن آن می گردد. ممکن است بطور موقت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما درواقع باعث خشک شدن بیشتر لبها می گردد. همانند شستن مداوم دستها که خشکی پوست دست را به همراه دارد.

‎از پماد لب استفاده کنید

‎محصولات متعددی در بازار موجود است. بیشتر چرب و مومی شکل هستند که خاصیت ضد باکتری و التهاب دارند و با ایجاد لایه ای محافظ مانع از دست دادن رطوبت می شوند. سعی کنید از پمادهایی که اسانس و طعم دار هستند استفاده نکنید، این اسانس ها بدلیل شیرین بودن باعث تشدید عادت لیسیدن لب می شوند. ‎استفاده از وازلین نیز بسیارموثر است.

استفاده از عسل و وازلین :

عسل به خاطر طبیعی بودن ، یک مرهم فوق العاده و یک عامل ضد باکتری است.وازلین نیز یکی از بهترین محافظان پوست است و وقتی این دو عامل با هم ترکیب شوند،نتیجه بهتری در پی خواهند داشت.
طرز تهیه و استفاده :مقداری عسل روی لب های خود بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود.بعد بدون تکان دادن لب ها ،مقداری وازلین روی آنها بمالید و بگذارید ترکیب عسل و وازلین به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی سطح لب هایتان بماند .سپس با آب نسبتا گرم عسل و وازلین را از روی لب هایتان بشویید.این کار را به مدت ۲-۵ روز ،روزی یک بار انجام دهید تا خشکی لب هایتان برطرف شود.

روغن نارگیل :

افراد زیادی روغن نارگیل را یک مرهم طبیعی فوق العاده برای رفع خشکی لب ها می دانند.هرروز چند بار روغن نارگیل را خیلی آرام روی لبها ی خود بمالید.خصوصا وقتی که هوا سرد و خشک است.

آب درمانی :
یکی از علت های اصلی خشکی لب ها ،کم آبی بدن است.هر فرد باید روزانه ۲-۳ لیتر آب بنوشد؛خصوصا در روزهای خشک زمستان .هنگامی که در خانه هستید ،از مرطوب کننده هوا استفاده کنید تا علاوه بر تنفس هوای مناسب ،خشکی هوا به پوستتان سرایت نکند.

خیار :
خیار را حلقه حلقه برش بزنید و روی لب های خود بمالید.بسیاری از مردم از خیار برای رفع خشکی سطح لب های شان استفاده می کنند.

آلوئه ورا :

خاصیت گیاهی آلوئه ورا باعث شده است که به عنوان یک داروی شگفت انگیز برای پوست مورد استفاده قرار گیرد.بنابر این برای درمان لب های خشکی زده مقدار کمی ژل آلوئه ورا روی لب های خود بمالید و چند روز پیاپی این کار را تکرار کنید.اما پیش از آنکه اقدام به درمان و رفع خشکی لب ها نمایید ،بهتر است از علت اصلی آن آگاه شوید.کمبود ویتامین B ،آهن و اسید های چرب می تواند موجب تر ک خوردن و خشکی لب ها شود.شما می توانید بعد از انجام آزمایش و اطمینان یافتن از این مسئله ،با مصرف مکمل های مولتی ویتامین ،این کمبود را برطرف نموده و مشکل خود را حل کنید.

کمتر در معرض تابش خورشید قرار بگیرید

‎اشعه ماوراء بنفش، لبها را خشک و آسیب پذیر می کند. این امر در دیگر قسمتهای بدن نیز صدق می کند.
‎با اینکه لب در سرطان پوست سهیم است، اما فاقد ملانین می باشد. ملانین یا همان رنگدانه پوست، عاملی حفاظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش است. سرطان پوستی که خود را برروی لبها نشان می دهد، معمولا جدی تر است و سریع تر گسترش می یابد. پس اگر شما مجبور هستید که زیاد در معرض آفتاب قرار بگیرید، از پمادهای لبی که حاوی ضد آفتاب هستند استفاده کنید. بهتر است این محصول را با spf (فاکتور حفاظتی) 15 به بالا تهیه و مصرف نمایید.

‎از رژ لب های مرغوب استفاده کنید

‎ متخصصان پوست معتقدند که زنان مسن کمتر از مردان دارای پوست آسیب دبده و لبهای شکاف خورده هستند. شاید دلیل آن استفاده از رژلب باشد.
‎رژلب ساختار حفاظتی متوسطی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. برای اثر بخشی ببشتر، بهتر است از رژلب های مرغوب مرطوب کننده و حاوی ضدآفتاب استفاده کنید.

‎خمیر دندان خود را چک کنید

‎ حساسیت به خمیر دندان و دهان شویه ها می تواند عامل قرمزی و خشک شدن پوست لب گردد. برای چند روز از یک مارک خمیردندان و یا دهان شویه استفاده کنید و ببینید اگر مشکلی با شستشو و مسواک زدن ندارید آن را ادامه دهید.

‎ مواد غذایی تحریک کننده نخورید

‎هنگامیکه لبها شکاف می خورند، حساس تر می شوند. موادغذایی خاص می تواند باعث التهاب بیشتر شود.
‎برای مدتی مصرف فلفل قرمز، خردل، انواع سس، آب پرتقال و مشروبات الکلی را کناربگذارید تا لبهای شما التیام یابند.

‎در پایان، استرس را از خود دور کنید، به تغذیه خود توجه کنید، با استفاده از دستگاههای بُخور، محیط خانه را کمی مرطوب و استریلیزه نگه دارید تا پوستتان همیشه باطراوت و شاداب بماند.

توجه:من یکبار از دستور عسل و وازلین استفاده کردم و نتیجه گرفتم. البته باید موارد دیگه هم رعایت بشه.

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *