3

“باسلوق” شیرینی شب یلدا

www.persianlady.ir

www.persianlady.ir

باسلوق

مواد لازم:

گردو 150 گرم
نشاسته 350 گرم
آب یک و یک دوم لیوان
گلاب یک دوم لیوان
شکر 300 گرم
کره ی پاستوریزه 1 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل به مقدار لازم
طرزتهیه

نشاسته را در آب (سرد) حل کنید، گلاب را به آن اضافه کرده و از صافی رد کنید تا مایه یک دست شود. درظرف که بهتر است از جنس تفلون باشد، را روی حرارت ملایم می گذاریم. کمی که گرم شد، شکر را به آن اضافه می کنیم. بهتر است دائم آن را هم بزنیم. نشاسته کم کم گلوله می شود. نترسید ! شما همچنان هم بزنید و با پشت قاشق چوبی آن را صاف کنید. سپس گلاب را به آن اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا مایه غلیظ شود. (تقریباً غلظت آن به صورت خمیر نرم در آید) کره را اضافه کرده، سپس مایه باسلوق را از روی حرارت برداشته

www.persianlady.ir

البته از آنچه که در عکس مشاهده می کنید، بیشتر باید هم بزنید. تا زمانی که نشاسته سفت شود. در این مرحله همانطور که در عکس نیز می بینید، ممکن است مقداری از مواد، به اطراف قابلمه چسبیده باشد. نگران نباشید. وقتی که نشاسته سفت شد، کره را به آن بیفزایید. و هم بزنید. این باعث می شود تمام مواد از اطراف ظرف کنده شود. سفتی نشاسته دیگر بستگی به تجربه شما دارد! باید مثل خمیر باشد. بعد از این مرحله، مقداری پودر نارگیل روی یک سینی می ریزیم و مقداری از خمیر را برمی داریم. خمیر نباید به دست بچسبد. سپس آن را روی سینی و پودر نارگیل پهن می کنیم. سپس از یک طرف آن گردوها را می چینیم :

www.persianlady.ir

بعد از این، خمیر را لوله می کنیم و می گذاریم کمی خنک شود.

www.persianlady.ir

بعد از حدود یک ساعت آن را درون یخچال می گذاریم تا به مدت 8-7 ساعت داخل یخچال قرار می دهیم. پس از این مدت، باسلوق را از یخچال در آورده، و به صورت دلخواه برش دهید و سرو نمایید.

نکته 1 : در برخی از دستورات طبخ باسلوق، میزان شکر، یا با میزان نشاسته برابر است و یا بیشتر. در صورت تمایل می توانید مقدار شکر را افزایش دهید.
نکته 2 : در صورت تمایل می توانید از خلال بادام یا خلال پسته نیز در کنار گردوها استفاده نمایید.
نوش جان !

 

 

نظرات کاربران

سلام به شما کاربر محترم وبسایت پرشین لیدی، خیلی خیلی خوشحال میشیم اگر نظر خودتون رو درباره مقاله بالا برای ما بنویسید. اما لطفا از موارد زیر پرهیز کنید.

  • از کلماتی چون (عالی بود ، ممنون و ....) استفاده نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ghazale گفت:

    خیلی عالی بود

  2. maria گفت:

    سلام. خیلی خیلی خیلی خوب و مفید بود.بازم از این مطالب برامون بذارین.ممنونم.

  3. سولماز گفت:

    خسته نباشید .چه شیرینی راحتی زیاد وقت گیر نیست .از این شیرینی های راحت بازم معرفی کنین .ممنون